Categorieën
Overig Sterrenkunde

Bladen: laat het wetenschapsnieuws voor wat het is

Kleine redacties van populairwetenschappelijke merken moeten durven nadenken over alternatieven voor online wetenschapsnieuws.

Voor de site van het populairwetenschappelijke tijdschrift KIJK schreef ik een longread over stervende sterren. Het eerste voorbeeld van een type stuk dat ik zelf bij KIJK had voorgesteld, in navolging van Amerikaanse magazines als Popular Mechanics, die online steeds meer lijken in te zetten op dit soort tijdloze uitlegstukken.

Voor Nederlandse bladen leek me dat misschien nog wel een beter idee. Die worden tegenwoordig meestal gemaakt door extreem kleine teams. Teams die al blij zijn als ze hun tijdschrift goed gevuld en met alle puntjes op de i bij de drukker weten te krijgen. Vaak komen daar dan nog allerlei al dan niet commerciële specials, scheurkalenders en andere producties bij. Want in de bladenwereld van 2023 moet je elke cent pakken die je pakken kunt.

Die eeuwige website

En dan is er ook nog die eeuwige website, waar liefst meerdere keren per dag wat nieuws op moet. Want zo is ie ooit opgezet, toen de uitgeverij nog droomde van online gouden bergen. Daar gaan dan, zonder dat je er veel aan verdient, ook nog de nodige uren in zitten. Uren die je zó goed had kunnen steken in al die producten die wel geld in het laatje brengen.

En als je al die tijd en moeite dan toch in je website steekt, doe je het alsnog in de regel minder goed dan, zeg, een krant met een dedicated wetenschapsredactie. Want, tja, jij hebt ook nog dat blad, die scheurkalender, die special om je aandacht over te verdelen.

Keer op keer

Dus misschien moet het dan maar anders. Moet je als redactie dat wetenschapsnieuws een beetje durven te laten voor wat het is. In plaats daarvan kun je dan je bezoekers bedienen met wat langere achtergrondverhalen (waar KIJK sowieso al een tijdje meer op inzet). Of met testjes. Of met… Nou ja, bedenk het maar.

En natuurlijk, ook dat soort ‘content’ kost tijd en geld. Maar het is tenminste geen content die na een week al over zijn houdbaarheidsdatum is. Je kunt zo’n stuk keer op keer onder de aandacht brengen. En als je er een beetje slim mee omspringt, kun je er ook buiten je website nog wat mee.

Nog een stap verder

Je kunt dan nog een stap verder gaan en zeggen: ik duik één keer in een onderwerp en maak daar dan én een tijdschriftartikel, én iets voor de site van. Én iets voor de scheurkalender, én…

Dat is ook zeker het overwegen waard – al moet dan wel elke uitingsvorm genoeg tijd en aandacht krijgen. Anders wordt dat webstuk toch al gauw een magazine-artikel waar even vrij lomp de schaar in is gezet. En dan kan je sitebezoeker ergens anders leukere stukken krijgen.

Maar waar het vooral om gaat: blijf niet jarenlang slaafs die halfbakken nieuwssite bijhouden. Denk na over wat er nog meer zou kunnen. Probeer eens wat.

In het ergste geval dalen je bezoekerscijfers, valt er met je baas niet over de KPI’s te discussiëren, en moet je op je schreden terugkeren én even extra hard werken om je cijfers weer op te krikken. Maar het zou zomaar kunnen dat je met je nieuwe aanpak méér bezoekers trekt – én meer tijd overhoudt voor al die andere dingen, die stiekem veel belangrijker zijn voor het voortbestaan van je titel.

Waardeer dit artikel!

Vond je dit artikel interessant? Met een kleine bijdrage steun je mijn journalistieke werk en help je deze site in de lucht te houden!

Donatie Jean-Paul Keulen € -

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.