Sinds kort in de winkel: het nieuwe tijdschrift Know How, niet alleen van dezelfde uitgeverij als KIJK, maar zelfs geleid door dezelfde hoofdredacteur. Wat de vraag oproept: hoe verhoudt dit blad zich tot KIJK?
Om te beginnen is Know How niet op wat voor manier dan ook de vervanger van KIJK, zoals hier en daar mensen lijken te denken. KIJK is alive and kicking, Know How is een titel waarvan we hopen dat die daarnaast kan bestaan. Het verschil wordt ook snel genoeg duidelijk als je beide tijdschriften doorbladert. De hoofdmoot van KIJK wordt gevormd door artikelen die in lengte variëren van vier tot twaalf pagina’s, afgewisseld met rubrieken die kortere tekstjes bevatten. Know How is het tegenovergestelde: een blad met vooral korte weetjes, waarin je af en toe een wat langere tekst tegenkomt.
Daarnaast geldt voor KIJK dat een artikel in principe relevant en/of actueel moet zijn, willen we het plaatsen. Er moet, met andere woorden, liefst een reden zijn waarom iets nú in KIJK staat (al laten we dat criterium ook weleens varen als iets te interessant is om niet te vertellen). De stukjes in Know How zijn tijdlozer: het meeste van wat er in het huidige nummer staat, had prima een jaar eerder of later gebracht kunnen worden. Je zou dus kunnen stellen dat KIJK meer een ‘echt’ tijdschrift is, en Know How meer een pakket leuk leesvoer.
Zelf heb ik me overigens (mijn naamsvermelding in het Know How-colofon ten spijt) nog weinig aan het nieuwe blad bijgedragen. Ik heb welgeteld één vertaald stukje tekst gecontroleerd en af en toe iets geroepen van achter mijn bureau (“vergeet de Belgen niet!”), maar voor de rest vooral gezorgd dat KIJK in dezelfde periode ook gewoon werd gemaakt. Sowieso ligt KIJK mij persoonlijk meer; ik ben niet zo’n ‘weetjesmens’. Doe mij maar artikelen met een duidelijke insteek en een tekstlengte die je toestaat echt de diepte in te gaan. Al zie ik ook wel in dat de doelgroep die dat laatste kan waarderen minder groot is dan de doelgroep die je met korte wetenwaardigheden een plezier doet.
Rest de vraag: is Know How een frontale aanval op Quest, zoals in verschillende media wordt gesuggereerd? Probeert Sanoma Media, nadat het eerder met Triv’ niet lukte, nog een keer iets van het aanlokkelijk grote lezersbestand van de populaire G+J-titel af te snoepen? Zo komt het nu misschien over, maar zo is het zaadje destijds niet geplant. KIJK-collega André kwam simpelweg in het buitenland het tijdschrift How It Works tegen en suggereerde dat zoiets ook in Nederland zou kunnen werken. Hoofdredacteur Vivianne en anderen binnen het bedrijf waren het daarmee eens, er werd contact gelegd met de uitgever van How It Works, en zo kwam het balletje aan het rollen.
En voor dat balletje is, na maanden voorbereiding (eerst voornamelijk juridisch, daarna redactioneel), nu dus het moment van de waarheid aangebroken. Spreekt het ver-Nederlandste en ver-Vlaamste Britse concept de kopers hier in voldoende mate aan om van Know How een blijvertje te maken? En gaat KIJK daar, zoals we hopen, geen last van krijgen, en misschien zelfs van profiteren? De tijd zal het leren. Voor nu ligt er in elk geval een nieuw product met potentie in de schappen, en dat mag in deze tijden van crisis op zich al bijzonder heten.
3 reacties op “Nieuw tijdschrift: Know How”
Slecht blad vol met halve waarheden en aannames. Zonde van het geld.
Woon al jaren in Tsjechie en heb al tien jaar een abonnement op de Quest welke ik iedere maand per post ontvang (porto kosten worden gelijk met de abonnements-kosten inrekening gebracht d.m.v.incasso).Wil heel graag een abonnement op Know How nemen maar dat lukt niet vandaar dat ik het via deze weg probeer om een abonnement te krijgen op Know How, het is toch te gek dat een tijdnschrft niet binnen Europa kan worden verstuurd.
Met vriendelijke groeten,
Joop Heida Nezdrev 12 335 44 Kasejovice Tsjechie
Geachte heer Heida,
Daarvoor moet u toch echt bij de klantenservice van Know How zijn; te bereiken via klantenservice@knowhownu.nl of 085-8885605. Als KIJK-redacteur die maar zijdelings betrokken is bij Know How en niets te maken heeft met de afhandeling van abonnementen kan ik helaas weinig voor u betekenen.