Categorieën
Overig

Wat gaat er met KIJK gebeuren?

Afgelopen week viel het nieuws nauwelijks te missen: uitgeverij Sanoma gaat door met slechts zeventien van haar tijdschriftmerken. KIJK en Know How zitten niet bij die zeventien, wat natuurlijk in eerste instantie klinkt als heel slecht nieuws. Maar het kan net zo goed een blessing in disguise blijken.

Afgelopen week viel het nieuws nauwelijks te missen: mediagigant Sanoma gaat door met slechts zeventien van haar tijdschriftmerken. KIJK en Know How zitten niet bij die zeventien, wat natuurlijk in eerste instantie klinkt als heel slecht nieuws. Maar het kan net zo goed een blessing in disguise blijken.

Allereerst dit: KIJK en Know How worden niet per direct opgeheven of iets dergelijks, zoals sommigen lijken te denken. We gaan gewoon door met edities maken. Ondertussen probeert Sanoma ons in de loop van 2014 te verkopen aan een andere partij. Hetzelfde geldt voor alle andere titels die niet tot het rijtje van zeventien behoren.

Daarbij is het belangrijk in gedachten te houden dat KIJK een bekend merk is, dat niet alleen een goede reputatie en een trouwe schare lezers heeft, maar ook winst maakt, zelfs als je alle denkbare kosten aftrekt – een groot goed in de tijdschriftenwereld van 2013. Ook Know How heeft in het eerste jaar van zijn bestaan behoorlijk wat potentie laten zien. Kortom: onze twee bladen zijn absoluut goede koopwaar.

Wordt KIJK inderdaad in de loop van 2014 overgenomen door een kleinere uitgeverij, dan kan dat heel goed uitpakken. Binnen een grote uitgeverij is een titel als KIJK duidelijk niet prioriteit nummer één. Binnen een kleiner bedrijf kan het blad wél de aandacht en ondersteuning krijgen die het verdient. Bovendien is KIJK door de kleinere overhead die zo’n bedrijf doorgaans heeft onder dezelfde omstandigheden hoogstwaarschijnlijk nóg een stuk winstgever.

Dat gezegd hebbende: het worden natuurlijk spannende tijden komend jaar. Waar we eind 2014 als blad en redactie zullen staan, is op dit moment niet te zeggen. Maar in principe zou je denken dat er voor een merk dat – ik herhaal het nog maar eens – midden in crisistijd simpelweg geld verdient, wel ergens een nieuw plekje te vinden is.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *