De eerste KIJK Live! – wat gedachten

Op 12 september was de eerste editie van ons no budget, onder de radar, kleinschalige evenement KIJK Live! Voor een publiek van maximaal een man of tachtig gaven deskundigen praatjes over hun vakgebied, waarna er geborreld kon worden.

Hoe liep dat? Fantastisch, naar mijn idee. De vier sprekers kweten zich stuk voor stuk prima van hun taak, het publiek was heel geboeid en kwam met meer vragen dan beantwoord konden worden, en speciale gast Ronald Giphart was een mooie humoristische opmaat naar de pauze. Ik denk dan ook dat het programma van de eerste keer een prima mal vormt voor volgende edities (waarvan er minstens drie gaan komen, yay!). Ook voor de rest hoeft er weinig te worden getweakt aan wat we van te voren heel voorzichtig een “eerste try-out” noemden.

Redactie tijdens KIJK Live! 1

De redactie vermaakte zich duidelijk prima tijdens de eerste KIJK Live! (Foto: Maarten den Braber)

Een vraag die je dan vanuit het mediawereldje kunt stellen, is natuurlijk: wat bereik je hier precies mee? Vanaf het begin was de insteek dat het een keer niet ging om abonnementenconversie of om het lokken van enorme aantallen betalende bezoekers. Het is een initiatief waarbij we op een nieuwe manier voor het voetlicht brengen wat KIJK inhoudt; hoeveel kennis, enthousiasme en variatie daar onlosmakelijk bij horen. Waarbij we mensen die iets hebben met KIJK of waar het merk voor staat eens in het echt kunnen ontmoeten. En waarbij we deskundigen hun eigen verhaal laten vertellen, in plaats van ingebed in onze artikelen, waarbij als bonus allerlei vooroordelen worden ontkracht. (Wat nou, majoranadeeltje te moeilijk om er een ontzettend leuk praatje van een kwartier over te houden?)

Worden we daar rijk van? Naar mijn gevoel zet je de filosofie achter het evenement opzij zo gauw je al te zeer in die termen gaat denken. Op de lange termijn kan het vast wel iets opleveren, misschien zelfs op manieren die we nu niet voorzien.

Maar op het moment kunnen we onszelf een veel mooiere vraag stellen: worden we er gelukkig van? Voor mij is het antwoord een volmondig ‘ja’. Een tijdschrift maken is op het moment flink doorpezen met (te) kleine teams, terwijl je van alle kanten wordt gebombardeerd met slecht nieuws en vervelende maatregelen. Een geslaagd evenement rond je merk waarbij je een ontzettend positieve vibe weet te creëeren, door niets anders te doen dan waar je voor staat in een podiumvorm te gieten, doet dan zoveel goed, dat de eerste KIJK Live! alleen al als redactietherapie de moeite meer dan waard is geweest.

Daarnaast denk ik dat we enkele tientallen mensen een avond hebben bezorgd waar ze met plezier aan terugdenken – en ook dat is natuurlijk, los van wat er verder gebeurt, iets om trots op te zijn.

KIJK Live! #1: geboeid publiek

Geboeid luistert het publiek tijdens de eerste KIJK Live!-editie. (Foto: Erik de Klein)

Kortom: vol goede moed op naar de tweede editie. Erbij zijn? Geef je snel op via de site Meet-up!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *